FAQ

 

Hieronder vind je de meest gestelde vragen per categorie vermeld. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Heb je een klacht? Stuur een e-mail naar

We zullen je klacht dan behandelen en z.s.m. naar een oplossing zoeken.

Heb je een technisch probleem? Neem dan telefonisch contact met ons op via 015-2121594.

 

Over Return to Sender

Organisatie vragen

Return to Sender en HEMA

Bestelling plaatsen

Bestelling betalen

Bestelling verzenden

Bestelling retourneren

 

 

Over Return to Sender

Waar kan ik terecht voor persaanvragen?

Op dit moment hebben we geen aparte perssectie op de website, maar we hebben wel allerlei persberichten en beeldmateriaal voor je klaarliggen. Ook voor interviewaanvragen en sample uitleen kun je bij ons terecht. Journalisten en redacteuren kunnen contact opnemen met

 

Hoe kom ik als scholier meer te weten over Return to Sender?

Er zijn geen folders of informatiepakketten beschikbaar, alle informatie die we hebben zetten we op onze website. Onder het kopje "ons verhaal" lees je meer over de organisatie en de werkwijze van Return to Sender. Om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes kun je ons ook volgen via de nieuwsbrief en op Facebook en Twitter.

 

Ik heb een voorstel voor een artikel

Leuk dat je meedenkt over het assortiment van Return to Sender! Je kunt jouw idee naar ons e-mailen. Wij sturen je dan een formulier, waarop alle informatie die wij nodig hebben kan worden ingevuld. We nemen geschikte ideeën op in onze database.

 

Hebben jullie ook openstaande vacatures of plek voor stagiaires?

Wanneer er een vacature of stageplaats vrij komt zullen wij dit via de website en onze nieuwsbrief communiceren. Schrijf je HIER in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

 

Hoe weet ik dat de artikelen van Return to Sender "eerlijk" zijn?

Return to Sender hanteert Fair Ondernemerschap Eisen. Deze eisen zijn gebaseerd op de Fair Trade richtlijnen. Hierbij wordt bijvoorbeeld gelet op het inkomen van medewerkers en de arbeidsomstandigheden.

 

Organisatie vragen

Wat is de belangrijste doelstelling van Return to Sender?

Direct; door handel te drijven met producenten in de armste regio’s van de wereld om hen op deze manier een podium te bieden en te zorgen voor economische ontwikkeling aldaar. Indirect: door bedrijven en consumenten te inspireren met ons model om op eigen wijze “goed te doen”. We willen een voorbeeld zijn in hoe het anders kan; Lead by Example.

 

Hoe werkt het nu precies met de winst?

De handel die Return to Sender drijft staat voorop. Hoe meer handel, hoe meer mensen aan het werk en des te meer economische impuls er plaatselijk wordt gegeven. Daarnaast investeren we, wanneer we winst maken, in ontwikkeling van producentenorganisaties.

 

Wordt er altijd winst gemaakt?

Zoals iedere organisatie heeft Return to Sender te maken met tijden van investering en ontwikkeling. Zo werd in 2012 onze webshop ontwikkeld om uiteindelijk meer handel te kunnen drijven en daarmee een grotere groep producenten werk te verschaffen. In dat jaar is er geen winst gemaakt. De jaren ervoor is dat wél gelukt. Mede dankzij de hulp van organisaties als Stichting DOEN en ondersteuning van onze Founding Fathers. Hiermee hebben we, sinds de start, in totaal ruim 400.000 Euro kunnen investeren in de ondersteuning van producenten organisaties. Uiteindelijk doel is de organisatie onafhankelijk van externe donaties winstgevend te laten zijn en hiermee onze handel te kunnen verduurzamen.

 

Wat is er gedaan met de winst in de afgelopen jaren?

Sinds de start van Return to Sender zijn er 26 projecten op het gebied van educatie en producentenontwikkeling in de regio’s van herkomst. Daarnaast organiseerden we in 2011 de RTS producentenweek waarin 16 verschillende producentenorganisaties training kregen op het vergroten van hun business naar de Europese markt.

 

Hoe draagt Return to Sender op dit moment bij aan de onwikkeling van producenten?

In 2013 heeft Return to Sender in samenwerking met het CBI en HEMA een scan ontwikkeld om belangrijke voorwaarden die RTS stelt op het gebied van arbeidsomstandigheden, eerlijke beloning, gelijke kansen tussen mannen en vrouwen, verbod op kinderarbeid en veiligheid en hygiene meetbaar en inzichtelijk te maken. In 2013 zijn we gestart met het uitvoeren van deze scans. Deze scans maken de producenten bewust van de belangrijke eisen en voorwaarden die er gesteld worden en geven aan waar knelpunten zitten. Return to Sender kan vervolgens samen met de producentenorganisatie bekijken welke acties er op dit gebied nodig zijn en waar we hier, wanneer we winst maken, kunnen begeleiden.

 

Return to Sender en HEMA

Wat is het verschil tussen de Return to Sender HEMA collectie en de Return to Sender webshop collectie?

De Return to Sender HEMA collectie is uitsluitend te koop op www.hema.nl of in één van de HEMA filialen. De Return to Sender webshop collectie bestaat uit symbolische cadeaus voor de bijzondere geefmomenten in het leven en is uitsluitend te koop op www.returntosender.nl.

 

Het artikel dat ik zoek is niet op voorraad bij HEMA, wat doe ik nu?

De HEMA collectie is uitsluitend te koop op www.hema.nl of in één van de HEMA filialen en dus niet via de Return to Sender webshop. Wanneer een artikel uit de HEMA collectie niet op voorraad is in de winkels of op de website van HEMA, adviseren wij je contact op te nemen met de HEMA klantenservice. Zij kunnen je vertellen of het artikel nog verkrijgbaar is in een bepaald HEMA filiaal of wanneer het artikel weer op voorraad komt.

 

Bestelling plaatsen

Wat zijn de verzendkosten?

Alle bedragen genoemd in de Return to Sender webshop zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten. De verzendkosten binnen Nederland bedragen

€ 4,95.

 

Wat is de levertijd van mijn artikel?

Return to Sender streeft ernaar om artikelen die op werkdagen vóór 16:00 uur zijn besteld diezelfde dag nog te verzenden. Pakketten zijn na aanmelding bij TNT te volgen via Track & Trace. Je ontvangt hiervoor een e-mail met daarin een link waarmee je de verzending van je bestelling kunt volgen. Return to Sender heeft geen invloed op het verzend- en afleverproces bij PostNL.

 

Ik heb een fout gemaakt, kan ik dit herstellen?

Heb je een fout ontdekt in jouw bestelling? Neem dan contact met ons op via

Wij zullen ons best doen om de fout te herstellen.

 

Kan ik ook zonder account een bestelling plaatsen?

Het is mogelijk, maar niet verplicht, om een account aan te maken op de Return to Sender website. Zo kun je de volgende keer dat je bij ons winkelt makkelijk inloggen en hoef je niet al je gegevens opnieuw in te vullen. Natuurlijk kun je ook zonder account bij ons bestellen. Je vult dan op de betaalpagina eenmalig je gegevens in.

 

Kan ik ook grotere aantallen artikelen bestellen?

Wil je een groter aantal artikelen bestellen dan op de webshop mogelijk is? Neem dan telefonisch contact met ons op via 015-2121594 of stuur een e-mail naar

Wij zullen dan samen met jou kijken hoe snel wij het gewenste aantal artikelen kunnen leveren.

 

Ben je op zoek naar een relatiegeschenk, eindejaarsgeschenk of een ander zakelijk cadeau?

Een eindejaarsgeschenk voor uw medewerkers of een origineel cadeau voor relatie, Return to Sender heeft een collectie vol leuke bijzondere producten geschikt voor de zakelijke markt. Return to Sender kan het hele proces, van het samenstellen van de cadeaus tot aan het persoonlijk verzenden aan uw medewerkers op zich nemen. Het is daarnaast in overleg ook mogelijk een flyer of begeleidend schrijven mee te sturen, een cadeauverpakking toe te voegen of bijvoorbeeld de wishing bell in uw eigen huisstijl kleur uit te laten voeren. Voor vragen kunt u direct contact opnemen met Return to Sender via email susanne@returntosender.nl of telefoon: 015-2121594.

 

Bestelling betalen

Hoe kan ik betalen op de webshop?

Je kunt gebruik maken van de volgende betaalmethodes: iDEAL, overboeking en achteraf betalen.

 

Bestelling verzenden

Kan ik mijn bestelling volgen?

Bij grote pakketten ontvang je van ons een Track and Trace code zodra jouw bestelling verzonden is. Hiermee kun je jouw bestelling volgen. Brievenbuspost krijgt géén Track and Trace code en is dus niet te volgen.

 

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben bij bezorging?

Als je niet thuis bent bij bezorging laat de pakketbezorger een bericht bij je achter met een `Niet-thuis-code`. Met deze code kun je een afspraak maken voor de tweede bezorgpoging op Postnl.nl. Je moet daar wel eerst inloggen.
Je kunt kiezen voor een tweede bezorgpoging bij jouw buren en/of een andere dag. Als er dan niemand thuis is, kun je jouw pakket de volgende dag vanaf 13.00 uur ophalen bij het Postkantoor. Neem dan wel je legitimatiebewijs mee.

 

Bezorgen jullie ook in het buitenland?

Het is nog niet mogelijk om een bestelling af te laten leveren in het buitenland.

 

Kan mijn bestelling op een ander adres afgeleverd worden?

Ja. Je kunt in het bestelproces aangeven of een artikel (cadeau) op een ander adres afgeleverd mag worden.

 

Bestelling retourneren

Kan ik een artikel retour sturen?

Ben je niet tevreden over het artikel dat je hebt gekocht in de webshop van Return to Sender, stuur dan binnen zeven (7) werkdagen na ontvangst van je bestelling een e-mail naar order@returntosender.nl. Vermeld in deze e-mail je naam, het artikel / de artikelen die je retour wilt zenden en je bankrekeningnummer waarop je het geld terug wilt hebben gestort. Je krijgt van ons een bevestiging per e-mail. De kosten voor het terugzenden van het artikel zijn voor jou. Wij adviseren je het bewijs van retourzending te bewaren. Nadat wij het teruggestuurde artikel in goede staat hebben ontvangen zorgen wij ervoor dat het terug te betalen bedrag binnen 30 dagen naar jou wordt overgemaakt.

 

Heb ik garantie op mijn aankoop?

Return to Sender doet er alles aan om kwaliteitsartikelen te leveren. Mocht er onverhoopt toch iets met de artikelen aan de hand zijn, dan kun je vóórdat je een artikel retour stuurt contact met ons opnemen via e-mail:

Wij zullen er dan alles aan doen om het probleem voor je op te lossen.

 

Waar kan ik terecht met mijn klacht?

Wij besteden grote zorg aan onze artikelen en onze (web)service. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat je niet tevreden bent. Neemt dan contact met ons op via telefoonnummer 06-26894255 of stuur een e-mail naar

Voor klachten over artikelen uit de HEMA collectie kun je terecht bij de HEMA klantenservice.